Koncepce mateřské školy

  1. Vize

Mateřská škola je jedno z prvních vzdělávacích zařízení, do kterého dítě vstupuje. Měla by dětem nabídnout prostředí, ve kterém budou mít děti pocit bezpečí, jistoty, podpory a radosti při získávání nových poznatků, zkušeností a dovedností ve spolupráci se základní rodinou. V mateřské škole je nutné především vycházet z potřeb, možností a zájmů dětí a jejich rodičů, ale také z pevně stanovených provozních pravidel.
Každému dítěti by se měla věnovat taková péče a podpora, kterou individuálně potřebuje a která mu individuálně vyhovuje. Posláním mateřské školy je rozvíjet samostatné dítě, zdravě sebevědomé děti přirozenou cestou výchovy v tradičních podmínkách života. Vize a záměr rozvoje mateřské školy jsou zaměřeny na osobnost dítěte, podporu jeho citového, rozumového, tělesného a sociálního rozvoje s využitím tradic, svátků a zvyklostí vycházejících z regionu, ve kterém děti žijí. Cílem je děti připravit na realitu života, připravit je na budoucí život ve společenství kamarádů, vrstevníků, dospělých a na soužití s ostatními lidmi.

  • Dlouhodobé cíle koncepce – pedagogický záměr
  • Vytvořit pohodové prostředí pro děti předškolního věku

Mateřská škola by měla vytvořit pro děti tradiční a přirozené prostředí, kde v kolektivu vrstevníků a za dohledu kvalifikovaných pedagogů budou splněny podmínky pro uspokojování potřeb a zájmů dětí od tří do šesti let. Na úpravě a zdokonalovaní prostředí se spolupodílí obě pedagogické pracovnice MŠ. Obě pedagogické pracovnice zajišťují bezpečné a příjemné prostředí pro všechny děti.

  • Nenásilnou formou seznámit děti s reálným životem

Dítěti je dán větší prostor pro výběr a volbu. Učitelka je v roli poradce a pomocníka, ale zároveň v roli vychovatele a učitele, který přibližuje dítěti okolní svět a realitu života. Dítě se seznamuje s reálným životem nejen pomocí hry, ale i pomocí různých metod a forem práce učitelky (spontánní hra, řízená hra, prožitkové a projektové metody, metody individuální, skupinové, frontální, experimentace a pokusy, diagnostické metody). Nejvíce zkušeností dítě získá především praktickými činnostmi v nesoutěživém prostředí, ve skupině vrstevníků. Mateřská škola při plánování výchovně vzdělávací nabídky vychází z RVP PV, Očekávaných konkretizovaných výstupů, které nastavují rámcové cíle předškolního vzdělávání a směřuje k naplnění a vytváření základů kompetencí:

  • k učení
  • k řešení problémů
  • kompetencí komunikativních
  • kompetencí sociálních a personálních
  • kompetencí činnostních a občanských

Tedy kompetencí pro společenský život, duševní a fyzický rozvoj. Z RVP PV mateřská škola vychází i při vytváření Školního vzdělávacího plánu. ŠVP vychází z podmínek a možností mateřské školy.

ŠVP je podrobněji rozpracováván do vzdělávací nabídky do integrovaných bloků, témat a podtémat, která vycházejí z tradic, zvyků, svátků a běžného života dětí a jeho okolí.

Součástí ŠVP jsou plánované akce mateřské školy navazující na vzdělávací nabídku, tradice a zvyky (odpolední tvoření s rodiči, vystoupení na Vánočním jarmarku, oslava Dne dětí, besídka pro maminky). Další činnosti a akce mateřské školy: návštěva divadelních představení, výlety, plavání v plavecké škole, rozloučení s předškoláky.

  • Všímat si, naslouchat, komunikovat, prosadit se, rozhodnout

Přichází-li dítě do mateřské školy je zvyklé z rodiny, že je „středem pozornosti“. V rodině nemá a neplní skoro žádné povinnosti, má minimální omezení a vše se děje kolem něj s minimální námahou. Mateřská škola je pro něj první životní zkouškou a mezníkem –  odpoutání se od rodiny. V mateřské škole si dítě zvyká na určitý (jiný) režim, učí se soužití, naslouchat druhým, komunikovat, prosadit se, rozhodnout a všímat si, rozumět věcem i mimo své blízké okolí. Cílem mateřské školy je naučit děti správnému chování ve skupině vrstevníků i ve společnosti, vážit si životních hodnot i přírodních krás. Vést děti k samostatnosti a zodpovědnosti samy za sebe. Dlouhodobým cílem je, aby se tak děti chovaly automaticky i bez přítomnosti dospělého.

  • Jazyk a řeč, logopedická prevence

Je důležité správně vyslovovat, zřetelně hovořit, mluvit v souvislých větách, recitovat a zvládnout jednoduchou dramatickou úlohu. Během dne zařazujeme logochvilky zaměřené na procvičení mluvidel a dechová cvičení. S předškoláky individuálně cvičí jednou za týden pedagog, který je zároveň logopedickým preventistou. I v této oblasti úzce spolupracujeme s rodiči, kteří s dětmi cvičí i doma.

  • Zdravá výživa a zdravý životní styl

Zdravý styl života je nutností pro budoucnost a vývoj dítěte. Posílení tělesné zdatnosti a obratnosti, otužování, zdravé stravy a pití, života s dostatkem pohybu, duševní pohody, předcházení úrazům a bezpečnější prostředí, to jsou hlavní zásady, které bychom měli dětem již od útlého věku vštěpovat. Dalším cílem je přibližovat dětem svět kultury, tradic a svátků z jeho okolí a regionu, země, kde s rodiči žije. Přibližovat dětem svět přírody její důležitost, hodnotu a krásu. Vést děti ke kladnému vztahu k environmentálnímu prostředím a učit je správnému chování a zdravému životu. 

  • Spolupráce s rodinou, základní školou

Vstup do mateřské školy, přechod z rodinného prostředí do prostředí „školkového“ je pro dítě významná změna. Je podstatné, aby tento vstup byl pro dítě co nejpřirozenější, aby adaptace dítěte na nové prostředí proběhla s minimálním dopadem na jeho vývoj. Při nastavení adaptačního režimu a pro další spolupráci je důležité navázat s rodiči vztah vzájemné důvěry, otevřenosti, porozumění, respektu a vstřícné komunikace. Nastavit systém předávání informací o rozvoji a vývoji dítěte a ve spolupráci s rodiči se podílet na jeho výchově.

Cílem spolupráce je spolupodílet se na výchově dítěte společně s rodiči. Mateřská škola svým působením nemůže nahradit ani zastoupit rodinu ani její péči, je určitým doplňkem ve výchově a vzdělání. Rodina má své významné, nezastupitelní a nenahraditelné místo v dětském životě.

Mateřská škola by měla dát dítěti základy kompetencí důležitých pro jeho další rozvoj a edukaci, pro jeho budoucí život a celoživotní vzdělávání. Z tohoto důvodů je důležitá spolupráce se základní školou společné akce, návštěva prvňáčků, využití sportoviště ZŠ. S předškoláky jednou týdně navštěvujeme třídu ve škole, kde si zvykají na prostředí, a zaměřujeme se na činnosti, které jsou důležité pro vstup do základní školy.

Důležitá je spolupráce s odborníky – dětský lékař, psycholog, pracovníci SPC a PPP, ČŠI, ostatní mateřské školy.

Cílem MŠ je, aby dítě v předškolním věku bylo  šťastné, spokojené, radostné a energické, aby se projevovalo jako samostatná osobnost působící na své okolí.

V Rusavě 1. 9. 2022

Vypracovala: lic. Zuzana Jurková